InvisionFree - Free Forum Hosting
InvisionFree gives you all the tools to create a successful discussion community.

Kommentointi
FaithValor
Posted: Apr 16 2011, 11:25 AM

SOLDIER 1st class

Group: Plusmembers
Member No.: 113

En ajatellut tätä kuuluvaksi ihan samalla osastolle kuin gallupit, kun tässäkin kuitenkin mielestäni keskustellaan ficeistä. Sori kun aina heitän näitä pohdintoja alkuun, mutta joudun vaan välillä miettimään hetken mihin jotkut topicini kuuluvat. Siirrettäkööt tämä sitten oikealle osastolleen jos tämän paikka ei ole täällä.

Eli yksikertaisesti puhe on siis kommentoimisesta. Minua kiinnostaisi tietää millä perusteella ihmiset kommentoivat, mikä herättää halunne kommentoida, millaisia ficcejä kommentoitte, millaisia kommentteja itse tykkäätte saada jne. Kaikenlaista mahdollista keskustelua kommentoinnista ja kommentoititavoistanne siis.

Itse pyrin kommentoimaan mahdollisimman erilaisia ficcejä, mutta pakko myöntää, että olen joskus hirveän laiska kommentoimaan. Vaikka ficci olisi todella hyvä ja koukuttava, minulla voi joskus kestää viikkokin, että kommentoisin sitä. Pyrin kuitenkin aina siihen että edes jossain vaiheessa kommentoisin ficcejä joista olen pitänyt.

Minusta on myös jännittävää kommentoida ihmisten kirjoitustyylejä ja sitä miten hyvin he ovat omistautuneet aiheelle, rakastan huomata miten kirjoittajan innostus todella näkyy tekstistä. Eli toisinsanoen, vaikka hahmot eivät olisikaan itselleni niin tuttuja, tykkään silti kommentoida, koska monelta kirjoittajalta olen oppinut jotain uutta.

Titetenkin tarinan pitää olla myös koukuttava ja aihepiiri sellainen että se minua kiinnostaa. Yaoita en oikein koskaan ole oppinut lukemaan, saati sitten femmeä, tiedä mistä moinen johtuu. Monet sellaiset ficit ovat foorumilla kuitenkin äärettömän hyvin kirjoitettuja, ja olenkin kommentoinut muutamaa, ainakin tietääkseni.

Se vika minussa varmaan on kommentoijana, että sorrun kommentoimaan eniten sen aihepiirin ficcejä, joka minua eniten kiinnostaa. Foorumilla tämä näkyy seiskaan liittyvien ficcien kommentointina. Olen kuitenkin yrittänyt pyrkiä siihen että lukisin ja kommentoisin myös sellaisiin peleihin liittyviä ficcejä, joista en ole niin perillä. Ja se että kommentoin eniten sen aihepiirin ficcejä, joka minua kiinnostaa, on siis vika vain minun mielestäni.

Kommenttini ovat yleensä aika pitkiä, koska minulla on paljon sanottavaa ja haluan kommentoida ficin tapahtumia mahdollisimman monipuolisesti, sekä tietenkin kirjoittajan tyyliä ja tekstin sujuvuutta yleensä. Aika helposti kommenteistani tulee pelkkää kehumista, mutta yritän kehuessanikin olla rakentava. Minulle tulee jotenkin joskus kritiikin antamisesta huono omatunto, koska en ole itsekään mikään mestarikirjoittaja ja teen itsekin virheitä, sen vuoksi kritiikkini onkin aika pientä ja senkin annan tietenkin rakentavasti. Minusta olisi hassua kommentoida pelkästään tyyliin: "tosi hyvä ficci, äkkiä lisää!", en vain pystyisi siihen :'D

Itse tykkään kaikenlaisista kommenteista, olivat ne sitten lyhyitä tai pitkiä. Minusta on aina ihana tietää ja huomata että ihmiset lukevat ficcejäni ja vielä vaivautuvat kommentoimaankin. Tietenkin jos jokus kommentoisi pelkästään "ihan hullunmoista sontaa, opettele kirjoittamaan!" olisi ihan kiva tietää miksi kommentoija ajattelee niin. Samoin jos saisin positiivisen, yhtä lyhyen kommentin haluaisin saada siihen hieman täydennystä. Mukavinta on jos ihmiset jaksavat edes lyhyesti kertoa, mikä ficissä oli hyvää tai huonoa.

Tuli vähän sekava postaus, mutta kaikki varmasti tajusivat idean. Ta-daa, teidän vuoronne ♥
Wulf
Posted: Apr 16 2011, 04:09 PM

Gunblader

Member No.: 5

Olen ottanut tietoiseksi tavaksi kommentoida jokaista ficciä, jonka luen loppuun asti. (Tämä pätee toistaiseksi vain foorumeilla, sillä jostakin syystä en esim fanfiction.netissä kommentoi koskaan ketään. Se tuntuu vain jotenkin niin kasvottoman suurelta paikalta, ettei ketään edes kiinnosta kommenttien saaminen. Järjetöntä, tiedän.) Tämä on toiminut itselläni melko hyvin ja olen onnistunut pitämään siitä kiinni. Tietenkin luettavaksi valikoituu oman mielenkiinnon mukaan tietyn tyyppisiä tekstejä, mutta yritän silloin tällöin lähteä comfort zonelta ja lukea jotakin uutta. Melko monesti (ei tosin täällä, mutta esim fanfiction.netissä) käy niin, että jätän ficin kesken alkumetreillä, koska se ei vaikutakaan kiinnostavalta. Tällöin en sitä myöskään kommentoi, koska tuntuisi typerältä kommentoida jotain sellaista, jota ei ole lukenut. Joskus luen ficin loppuun, vaikka en siitä erikoisesti pitäisikään, ihan vain että näen muiden kirjoitustyylejä ja juonellisia ratkaisuja.

Olen spoilerifoobikko, enkä halua lukea ficcejä peleistä tms joita en ole itse vielä pelannut. Tämä karsii jo melkoisen määrän luettavia ficcejä pois, koska en ole kuitenkaan pelannut kuin 7-10, 12 ja kingdom heartsien ykkösen ja kakkosen.

Kommentoidessa yritän antaa sekä kritiikkiä että kehuja sopivassa suhteessa. Uskon, että jokaisessa tekstissä on jotakin kehitettävää ja jotakin loistavaa. Tykkään quotata lempikohtiani ja pidän siitä myös omalla kohdallani.

Kommentoitavat asiat sitten vaihtelee ficin mukaan, mutta yleisimpiin kuuluu juonen kulku, hahmojen aitous ja kielen sujuvuus. En ole mikään kielioppinatsi ja pistän kirjoitusvirheet betojen piikkiin, mutta tekstin pitää olla siinä kunnossa, että sen lukeminen on vaivatonta.

En kirjoita tietoisesti lyhyitä tai pitkiä kommentteja, mutta varsinkin yksiosaisissa ficeissä tahdon sanoa kaiken mielessä olevan. Moniosaisissa saatan jättää osan kommenteista sanomatta ja kirjoitan ne myöhempiin osiin, jos koen asian edelleen ajankohtaiseksi.

En pidä alentavista tai loukkaavista kommenteista ja jos joskus itse sorrun siihen, minulle saa huomauttaa asiasta. En tee sitä tahallani. Omasta mielestäni on parempi vaikka jättää kommentoimatta kuin kirjoittaa kritiikkiä kritiikin takia.

Kompastuskiviä omalla kohdallani on tällä hetkellä runot ja kuvataide, joita en osaa kommentoida mitenkään koskaan. En vain osaa sanoa niistä mitään muuta kuin sen, että joko tykkään tai en. En sitten koskaan kommentoi, koska "Tykkään" / "En tykännyt" -kommentointi tuntuisi typerältä. Neuvoja?
sannapallo
Posted: Apr 17 2011, 08:43 AM

uchiha

Member No.: 51

Aikaisemmin mä olin tosi laiska kommentoimaan mitään, mutta nykyään oon yrittäny ryhdistäytyä. Aina jos nään jonkun kiinnostavan ficin ja saan jopa luettua sen (yhäkin, oon niin LAISKA), niin tarkoitus on kommentoida. Tiedän ite selkärangan kautta miten lannistavaa on julkaista ficciä, mihin ei tuu ku vaa yks tai kaks kommenttia, niin siks pyrin aina jotain luettuani kommentoimaan.

Ainoa vika on siinä, et mä en oo siinä kovinkaan hyvä. Varsinkin jos oon vaa tykännyt tekstistä enkä oo nähnyt mitää korjattavaa, on vaikea keksiä muuta sanottavaa ku armotonta suitsutusta. Silti, kyllä mä aika pitkiä kommentteja saan silti aikaiseks, en sitten muista et kuinka pitkiä mä aikaisemmin kirjotin.... toisella foorulla niitä vissiin tuli kirjotettua pidemmälti.

Mutta nyt ku oon saan taas saanu ficci-inspiksen kunnolla takaisin, tarkotus olis lukee täältäkin yks ficci ajan tasalle mikä mulla on jäätäny hävettävän kauan. Luin sitä aluks tosi pitkään ja tykkäsin, mut jotenki se vaa jäi... Ja taas kommentoida sitä sitten.

Yleisesti ottaen siis kommentointi on mulle todella tärkeetä. Lannistun välittömästi, jos ficciin ei niitä tule. Tulee vaa ajatus että "aijaa, näinkö paljon tää sitten kiinnosti?" mut nykyään yritän sivuuttaa senkin ja kirjotan vaa omaks iloks nii ei se kommenttien puuttuminen nii haittaa (tai no haittaa, mut mä en suostu luovuttamaan sille XD) tosin uskon osasyyn olevan tässä epävakaassa ficcaajan maineessa ku oon täällä jättäny jo sen kaks ficciä kesken.... köh. Nomutjoo, kommentointi on tärkeä osa ainaki mun kirjottamista, koska se pitää mun inspiksen ja motivaation yllä. Muissa tapauksissa pitää ottaa itteään niskasta, että pääsee hommiin.

//niin joo, ja kommentit jossa sanotaan tekstin olevan "ihan hyvä" saa mun veren kiehumaan. Nää kommentit on useammin ku kerran tuhonnu mun inspiksen kirjoittamiseen... onneks en oo kuullu sitä enää pitkään aikaan xD
Afeni
Posted: Apr 17 2011, 09:38 AM

Kristallien valtias

Group: Undying
Member No.: 1

Hmmm, minä pyrin siihen, että kommentoisin kaikkea, minkä luen loppuun saakka. Jos en lue loppuun, en yleensä kommentoikaan. Tosin aina ei tätä tule silti tehtyä. On kiire, väsy tai jotain muita ihania tekosyitä olla kommentoimatta. Joskus myös tulee hetkiä, etten keksi mitään sanottavaa, vaikka haluaisin kommentoida. Silloin kommentin kirjoittaminen jää. Ja se ei tarkoita, että ficci olisi huono tai mitään, joskus vain lyö tyhjää.

Lisäksi kommentoimatta saattavat jäädä ficit, joita betaan, koska olen periaatteessa kommentoinut niitä jo ja kommentin kirjoittaminen foorumille olisi itsensä toistamista.

Myönnän myös, että usein kunnolla luettaviin ficceihin (eli niihin, joita mieluiten myös sitten kommentoin) valikoituvat suosikkipeleistä kirjoitetut. Noh, Kristallien valtakunnista kyllä luen oikeastaan kaiken, vaikken ihan vanhimpia osia kunnolla (vielä) tunnekaan ja pyrin myös kaikkeen kommentoimaan. Jotenkin nuo vanhemmat vetävät minua sen verran paljon puoleensa, että niistä kirjoitetut ficitkin sitten saavat huomioni heräämään. Ja yksi suosikkini, Final Fantasy IX, löytyy tietysti myös kyseiseltä osastolta.

Lisäksi kommentoin kahdestatoista (tai Ivalice Alliancesta) ja kolmestatoista kirjoitettuja ficcejä, koska pääsääntöisesti luen ne kaikki. Nuo pelit sattuvat taas kiinnostuslistani kärkeen.

Kommentoin kyllä muihinkin, vaikka kaikki pelit eivät kiinnosta yhtä paljon. Joidenkin osalta vain olen hieman aktiivisempi.

Slashia en kamalasti välitä lukea, joten sitä harvemmin kommentoinkaan. Joskus saatan jostain syystä eksyä jonkin slash-tarinankin lukemaan ja silloin pyrin kommentoimaan... mutta Wulfin käyttämin termein, yleensä pysyn mukavuusalueellani ja erossa slashista.

Hettiä luen paljon ja kommentoin toki sitten myös. Ihan kaikki paritukset eivät tietysti tässäkään sarjassa uppoa, mutta kuitenkin. Femmeficit olen tainnut foorumilta lukea kaikki ja luultavasti lukisin enemmänkin, jos tarjolla vain olisi. Uskoisin myös kommentoineeni kaikkiin (paitsi omiini xD), mutta jos en ole, saa tulla sanomaan ja korjaan asian.

Haluni kommentoida herättää yleensä se, että minulla on ylipäätään jotain sanottavaa. Lisäksi saattavat vaikuttaa sellaiset seikat kuin tekstin tyyli, tarinan sisältö, hahmot tai paritus, jokin yksityiskohta ja sekin, kuinka paljon tarinaa on jo kommentoitu. Jos kommentteja ei ole juurikaan tullut, se voi olla yksi syy siihen, että haluan jo kommentoida. Kommentit ovat kuitenkin useimmille kirjoittajille tärkeitä.

Kommentoidessani pyrin olemaan rakentava (joskus voi kyllä mennä ihkutuksen puolelle). Haluan kertoa kirjoittajalle, miksi pidin jostain, ja mitä ajatuksia minulle heräsi. Virheisiin en niinkään jaksa puuttua, ellen huomaa jotain, mikä toistuu useasti, tai menee täysin ristiin kaanonin kanssa (AU-ficit ovat toki oma juttunsa).

Lempikohtieni quotaajana olen äärimmäisen laiska. Minun pitäisi poimia ne jo lukiessani, jolloin ne ehkä tulisi laitettua myös kommenttiin. Jostain syystä en jaksa ryhtyä etsimään niitä tekstistä uudestaan, mutta ehkä minun pitäisi tässä kohtaa parantaa tapani.

Minulle taas kelpaavat kaikenlaiset kommentit. Sekin, että joku ilmoittaa lukeneensa, on jo jotain. Tiedän, etten ole ihan turhaan naputellut tarinaa wink.gif Tosin olen niin itsepäinen, että jos joku tarina kiinnostaa tarpeeksi minua itseäni, minähän kirjoitan sen loppuun, vaikkei yhtään lukijaa löytyisi. Kirjoitan siis tarinoita itselleni ja sitten jos joku muu niitä haluaa lukea, se on plussa.

Noh, joka tapauksessa... pidän erityisesti spekuloivista kommenteista. Ne antavat inspiraatiota ja intoa saada seuraava luku ulos, jotta lukijat saavat vastauksia pohdintoihinsa. Intoilen itsekseni, kun joku on arvannut seuraavan käänteen oikein, mutta innostun myös siitä, jos joku arveleekin tapahtumien menevän eri tavalla kuin olen suunnitellut, koska silloin tiedän, että pääsen yllättämään. Spekulaatiot pitävät minut siis hyvässä vireessä.

Arvostan myös lempikohtien poimintaa, kommentteja omista hahmoista (miksei tietysti fandomin hahmoistakin) jne. Ja jos teen tekstissä jonkin virheen toistuvasti, siitä saa minulle myös huomauttaa, koska en välttämättä silloin ole edes tiedostanut tekeväni virhettä. Sen sijaan en kauheasti välitä siitä, että listataan kaikki ficistä / luvusta löytyneet typot tms., jotka ovat minulta tai betalta jääneet huomaamatta (ei niitä yleensä kauhean paljon pitäisi olla). Täällä tuota ei taida kyllä kukaan tehdä.

Ja perusteluista tykkään myös. Siis siitä, että kerrotaan, miksi piti jostain tai miksi ei pitänyt. Ei se mitenkään välttämätöntä ole, mutta avartaa kuitenkin kummasti ja auttaa ymmärtämään erilaisia näkökantoja.

Mutta tosiaan, kaikki kommentit kyllä kelpaavat, jos eivät suoraan hauku lyttyyn x)
Crow
Posted: Apr 17 2011, 07:23 PM

Trepie

Group: Unseen
Member No.: 83

Allekirjoittanut on vähän turhan laiska kommentoimaan, jos verrataan ficcien lukemiseen kulutettuun aikaan. Olen tälläkin foorumilla lukenut varmaan kolme kertaa niin paljon ficcejä, kuin olen niihin kommentteja kirjoittanut. Olisi kirjoittajien kannalta varmasti kivaa, jos saisin itseäni niskasta kiinni. Jostakin syystä minulle on kuitenkin kehittynyt kohtalaisen korkea kynnys kommentoida yhtään mitään. Erityisen vaikeaa minun on kommentoida pitkiä, jo valmiita ficcejä. Miten tiivistää yhteen viestiin kaikki palaute, jos ei halua vain kertoa pitäneensä tarinasta? Kyllä, pitkät, moniosaiset ficit ansaitsisivat kaiken mahdollisen palautteen, mutta en vain osaa ryhtyä kommentoimaan niitä. Vinkkejä saa kyllä kertoa.

Olen hirveän itsekriittinen kaiken kirjoittamiseni suhteen, kommentit eivät ole poikkeus. En halua kirjoittaa kommentteja, jossa totean vain pitäneeni tarinasta, kuolanneeni jonkun hahmon perään ja toivovani jatkoa. Haluan kommentoida niin, että kirjoittajalle jää siitä käteen edes jotain, vaikka sitten ihan subjektiivinen tulkintani tarinasta.

Yleensä luen ficin pariinkin kertaan ennen kommentointia. Yleensä luen tarinan, nukun yön yli, luen uudelleen ja kirjoitan kommentin, jos löydän jonkin kohdan, johon tarttua. Yleensä kommentin kirjoittaminen lähtee siitä, että tarina herättää minussa edes yhden järkevän, fiksunoloisen ajatuksen. Aloitan tästä muka-fiksusta osiosta, lätisen siitä sen verran kuin juttua löytyy. Sen jälkeen selailen ficciä läpi etsien pari muuta kohtaa, joihin tarttua. Kirjoittelen niistä mitä mieleen tulee ja kun ideat loppuvat, yritän jäsennellä kappaleet loogiseksi kokonaisuudeksi. Hirveän vaikean kuuloista, joo, mutta aikaa ei oikeasti mene kovin kauaa, kunhan se ensimmäinen ajatus löytyy. Stressaan kuitenkin varmaan liikaa ilmaisuni tasosta kommenteissa ja saatan hyvinkin poistaa valmiin kommentin, koska en keksi mitään fiksua tapaa lopettaa sitä.

Kielioppia ja muuta vastaavaa en kommentoi. Vaikka koen osaavani suomen kieliopin noin päällisin puolin, tiedostan enemmän kuin hyvin puutteet osaamisessani, erityisesti niiden pahuksen pilkkujen kohdalla. En myöskään pidä pelkkään kielioppiin keskittyvää palautetta kovin rakentavana, ainakaan pitkällä tähtäimellä. Typoista en huomauta, koska en ikinä huomaa niitä. En omista, enkä muiden teksteistä. Sana saa olla melkoisen tunnistamattomassa muodossa, että edes tajuan siinä olevan jotain häikkää.

Afenin tavoin minäkin olen aika huono lainaamaan lempikohtiani. Syynä on todennäköisesti toisilta ficcifoorumeilta jäänyt trauma, näin vähän liikaa sellaisia kommentteja, joissa ensin todettiin, että kirjoitustyyli oli kiva, hahmot ihkuja, juoni parasta ever ja sen jälkeen lainattiin puoli ficciä lempikohtina. Lisäksi koen ylenpalttisen lainaamisen jotenkin vähän... lapsellisena? En keksi mitään parempaakaan termiä. Ja tämä on ihan oikeasti vain subjektiivinen, vieläpä äärimmäisen huonosti perusteltu mielipide, ei kannata suuttua. Lainailkaa te muut niin paljon kuin haluatte, älkää vain odottako sitä minulta. Saatan kyllä kommenteissani viitata yksittäisiin lauseisiin tai keskusteluihin ficissä, mutta silloinkin pyrin ilmaisemaan jotenkin muuten kuin lainaamalla, mistä oikeastaan puhun.

Tykkään kyllä sinänsä kaikista kommenteista, joistain vain enemmän kuin toisista. Mitä pidempi ja syväluotaavampi, sen parempi. Heikon itsetunnon ja yleisen epävarmuuden takia kehut lämmittävät mieltä, mutta toistaalta olisi jännää saada joskus jostain ficistä ihan oikeasti rakentavaa palautetta, josta kävisi ilmi, mikä toimii, mikä ei ja miten ongelmakohtia voisi parantaa. En tiedä, kestäisikö pääni sitä, mutta voisi olla yllättävän valaiseva kokemus.
Afeni
Posted: Apr 17 2011, 07:40 PM

Kristallien valtias

Group: Undying
Member No.: 1

QUOTE (Crow)
Syynä on todennäköisesti toisilta ficcifoorumeilta jäänyt trauma, näin vähän liikaa sellaisia kommentteja, joissa ensin todettiin, että kirjoitustyyli oli kiva, hahmot ihkuja, juoni parasta ever ja sen jälkeen lainattiin puoli ficciä lempikohtina. Lisäksi koen ylenpalttisen lainaamisen jotenkin vähän... lapsellisena?

Nyt kun pohdin asiaa, niin en kyllä itsekään haluaisi kommenttia, joka sisältäisi tuhottomasti lainauksia lukijan lempikohdista.

Siis nämä lainaukset ovat minusta kivoja, mutta liika on ehdottomasti liikaa. Yksi tai kaksi on sopiva määrä, muu menee mielestäni ylitse. Jos palaute koostuu pelkästään ficin lainailusta, siitä ei kirjoittajalle jää lopulta kovin paljon käteen.

Sen sijaan jos palautteessa on muutakin ja sitten noita lainauksia, se voi muodostaa kivan ja toimivan kokonaisuuden. Sellaisen, että sitä on miellyttävä lukea.

Mutta niin, tuo lempikohtien lainaus... minusta se on jotenkin vaikeaa, vaikka kyllä huomaan, mistä kohdista tykkäsin. Pyrin joka tapauksessa sanallisesti selittämään, mistä pidin. Mutta joo, ehkä yritän silti parantaa tapani tämän asian suhteen, ainakin jos kommentoin sellaiselle ihmiselle, joka tykkää tämän tyyppisiä kommentteja saada.
FaithValor
Posted: Apr 17 2011, 08:26 PM

SOLDIER 1st class

Member No.: 113

Komppaan Crowta ja Afenia tuossa lainaus jutussa, liika on liikaa. Jos lainauksia ficissä on kaksi tai kolme, se ei vielä haittaa, mutta jos valtaosa kommentista menee pelkäksi ficin lainailuksi... mielestäni se olisi oikeastaan melkein sama asia kuin sanoisi pelkästään että "tosi hyvä ficci!" tai vastaavaa. Eli lähinnä sellaista lapselliseen kallistuvaa ja tyhjää hehkutusta.

Toisaalta tämä on ehkä sitten hieman ristiriidassa sen kanssa, että Afenin tavoin minusta on mukavaa saada kommentti jossa joku ilmoittaa edes lukeneensa ficin. Tosin luotan ehkä myös hieman turhan sokeasti siihen, että vilkaisen monta kertaa ficciäni on luettu, arvioin summanmutikassa kuinka monta niistä kerroista on omiani ja vähennän sen määrästä. Joo, ei varmaan toimi kamalan luotettavana lähteenä, mutta ainakin voin kuvitella että ficciäni olisi luettu useasti ja olla ylpeä itsestäni sitenkin.

Minulla muuten herättää myös kommentointihalua tuo, että minulla on sanottavaa ficistä, oli sanottavaa sitten vähän tai paljon. Jos on vähemmän sanottavaa, voi kestää että alan kommentoimaan, koska yritän keksiä hieman enemmän sanottavaa ja lukea ficciä uudestaan. Jos mieleen tulee heti jotain ja paljon sanottavaa, kommentoin heti, ihan jo senkin takia etten halua unohtaa sanottavaani.

Crown tavoin minäkään en kommentoi kielioppia juurikaan. Jos on jotain joka pistää aivan erityisesti silmääni ja tiedän sadanprosentin varmuudella että voin asiasta sanoa ja olen varma mitä sanon, silloin ehkä, mutten muuten. Minullakin on perus kielioppi hallussa, mutta ei niin perusteellisesti että kokisin voivani kommentoida muiden kielioppia aivan erityisen paljon.

Sannapallon kirjoittamasta sen verran, että minua ei kommentoijien ja kommenttien määrä ole koskaan lannistanut erityisemmin. Tosin tässä minulla pätee ehkä "laatu korvaa määrän" sanonta. Eli jos kommentoijia on yksi tai kaksi, mutta he kirjoittavat pidempiä kommentteja, olen todella iloinen, varsinkin jos nämä kaksi kommentoijaa jaksavat seurata ficciäni säännöllisesti ja kommentoida. Tällainen on minusta ihanaa omistautumista tarinalleni, josta olen todella iloinen. Tietenkin olen myös iloinen lyhyemmistä kommenteista, eikä suuremmasta kommentoijamäärästäkään haittaa ole, tämä nyt vain tuli mieleeni.

Silidir
Posted: May 16 2011, 07:13 PM

Musta maagi

Member No.: 22

Hmmm.

Kommentoiminen on asia, joka herättää minussa aikalailla kaksijakoista fiilistä. Toki haluan kommentoida, mutta monesti jään vain katsomaan tyhjää ruutua ja jätän kommentoimatta, koska tuntuu että on parempi että pysyn hiljaa. Olen aloittanut tähänkin vastaamisen jo pariin otteeseen, joskohan nyt saisi jopa lähetettyä.

Mutta se miksi kommentoin on lähinnä ilmoitus siitä, että olen lukenut tekstin. Pidän kommentteja kuitenkin osoituksena siitä, että teksti on herättänyt edes jonkinlaisia tunteita. Monesti en edes kommentoi heti sen jälkeen kun olen lukenut tekstin vaan makustelen asiaa aivan rauhassa ennenkuin palaan asian pariin. Saatampa jopa lukea pätkän uudelleen ennenkuin kommaan. En puutu kieliopillisiin virheisiin juurikaan, enemmänkin kiinnitän huomiota juoneen ja sen kommerverkkeihin. Ja mikä tietty innostaa on kirjoittajan uskallus tehdä jotain itselleen uutta.

Myönnän etten juuri lue kuin seiskan ficcejä, ja niitäkin nirsoillen. Cloud esimerkiksi on minulle sellainen hahmo, joka saa jo valmiiksi voi huoh-fiiliksen. Se kaveri on jo aika pureskeltua tavaraa fanfiction maailmassa ja naitettuna vielä Renolle. Duh.

Jep. Slash menee minun makuuni, mutta en toki karsasta femmeä tai hettiäkään. Pääasia minulle on se idea ja tapa esittää asiansa.

En voisi sanoa että kerjään kommentteja, mutta pidän niitä motivaattorina jatkaa tekstiä? Tai kuten oma kantani on, kerron edes jollain tavalla että olen lukenut tekstin - pidin tai en. Haluaisin itse tietää miten ajatukseni ovat käyneet yhteen ns. canonin kanssa, mistä lukija piti ja mistä ei. Ja tosiaan on hauskaa myös lukea mitkä tekstin osat ovat herättäneet eniten inhoa/riemua/naurua jne.

En tiedä mikä on muiden kirjoittajien kanta, ja kuuluuko tämä kysymys edes tänne, mutta kyllä minua ainakin masentaa, jos ficci on pitkään nollalinjalla. Ei paljoa huvita ... no sanotaan ettei todellakaan huvita julkaista, jos vaikuttaa siltä, ettei ole edes kommenttien arvoinen, ja loppujen lopuksi teksti päätyy pöytälaatikkoon. Eipä tämä pakollista ole, mutta toisessa fandomissa jätin kyseisestä syystä kesken ficin kolme vuotta sitten ja nyt kysytään varovaisesti enkö meinaa koskaan jatkaa ko. ficciä. Ficin viimeiset osat katosivat koneen tuhoutuessa bittiavaruuteen, joten vastaus on ei. En aio jatkaa. smile.gif

Periaatteena kun on, etten pistä osaa osan perään (Paitsi joulukalenterissa).

Mitäs vielä?

Ah, kommentoinnin helmihetkiä on se, kun voi rehellisesti kirjoittaa kuinka paljon piti tekstistä. Ihan yhtälailla kuin jos pongaa jonkun hillittömän hauskan typon tai jotain. En itsekään pistä pahaksi jos noista typosta huomautellaan, ne ovat asia, joka tekee tekstistä inhimillisen.

InvisionFree - Free Forum Hosting
Fully Featured & Customizable Free Forums

Topic Options

Hosted for free by InvisionFree* (Terms of Use: Updated 2/10/2010) | Powered by Invision Power Board v1.3 Final © 2003 IPS, Inc.
Page creation time: 0.2688 seconds | Archive